Saturday, September 12, 2009

macam-macam....

hai rasanya da lama tak menaip di blog ini...kenapa ek? senang je jawapannya diri ini dilanda sipat malas:p...panas betul bulan puasa kali ni....inilah dugaannya. hari ni saya pegi p.sulung, batu pahat...(wah, promote ni). pagi2 da bgn besemangat nak pg jalan2...hu3. sampai sana kami pun jalan2la(pegi ngan family). punyala ramai orang and panjang tul pasarnya....di sana saya beli kerongsang utk digayakan di hari raya:). harga pun amat berpatutan. pastu macam2 lagila kami membeli apa2 yang patut tapi takdela sampai membazir:p tapi satu perkara yang amat saya tak tahan bila dah ramai2 orang tu, bau badan...peh boleh membuat diri ini muntah hijau....dahla perut kosong sbb puasa pastu tpaksa menghidu bau yang amat tidak menyenangkan:( di kala itu mahu saja diri ini menjerit, "wei, korang tak pakai deodorant ke?!!!"...tapi mengenang akan ditampar secara beramai2 baik saya diam:( adala dalam 2 jam kami berjalan2 pastu bergerak balik pegi rumah pakcik(abang omakku). sampai sana saya terus baring kepenatan dan tido. sedar2 je sudah pukul 1.30 pm.....peh. lepas tu abahku ajak pulang ke yong peng. saya, tetiba teringin makan kek secret:p diri ini pun berkata pada abahku, "abah, jom g beli kek kat secret jap"...seperti biasa abahku takkan menghampakan permintaan anak2nya:) sampai secret saya pun beli 2 slice cake utk berbuka nanti.
sampai saje di rumah kami, saya terus baring lagi dan tertidur....sedar2 je dah pukul 6.15. mak saya cakap saya penat cam orang keje kontrak:p saya pun mandi pastu tunggu depan tb. bilela nak berbuka ni?.....tak tahan sungguh:p bila dengar je azan, saya pun berlari dengan laju pergi ke dapur dan meneguk air kelapa...peh nikmatnya...alhamdulillah....bulan puasa ni air wajib saya air kelapa:) makan kek, roti nan cecah kari, lontong dan roti john. pastu kekenyangan pai tekentut2....ha3(selekeh budak ni). bila da kenyang, mata segar ni sbb puas dah tido, tu yang tetiba je rajin nak menaip ni:p tapi masa saya pegi umah pakcik saya, dia ada jaga seorang budak ni namanya mira...umur baru 2 tahun tapi dah petah berkata2 dan tak pelat. yang penting dia tak takut orang macam icha....icha, kak mimi da ada adik baru...hu3...tapi jagan risau, kak mimi tetap syg icha:) dalam saya kepenatan budak kecik nama mira ni byk cakap dan saya layankan jela....dengar jela perbualan antara saya dgn dia:

mira: akak puasa tak?
saya: puasa...
mira: cam mana nak tahu akak puasa ke tak?
saya: akak tak makan jadi akak puasala....
mira: ooooo...kalau tak makan namanya puasa la......camtu mira nak minum air susu jela taknak makan, ti bleh puasa...

hai macam-macam.....moral of the story, budak kecik umur 2 tahun pun teringin nak puasa, jadi yang da besar panjang tu janganla tak puasa pulak:p ok jumpa lagi dia lain hari. ke bintang!

2 comments:

fadillah said...

apa arg, mcm ni pun blh tulis ke?

fadillah said...

apa arg, mcm ni pun blh tulis ke?