Sunday, June 21, 2009

alayai.....apala nasib den...

saya sungguh hampe dan malu....nak tau kenapa? tersebutla sebuah kisah...di sebuah padang pasir..(cuba jangan main2 budak!dahla dapat malu masih mau main2 ka?)...wokey2, saya cita...alkisahnya....

di hari yg indah(indah ke?)....mmm, ye indah... "mana plak kunci kete ni????!mak, mana kunci kete kita?". lalu mak ku berkata, "nama pun kete ko mie, bukan kete mak"...mmmmmmmmm, bila ku pikir balik betul juga. kete aku bukan kete mak, ayah atau jiran sebelah. jadi aku pun mencarila dengan sedaya upaya... rupa2nya kunci keteku ada di bawah selimut. sumer orang akan pelik, nape ada kat bawah selimut??? baru ku ingat malam tadi ku ambil kunci kereta untuk menggaru kakiku..anda rasa mesti tak senunuh budak ni...tapi adakah anda tidak senunuh??? saya kira ok lagi, menggaru pakai kunci...anda mesti garu guna kuku kan? tahukah anda kuku sgt berkuman! anda tak tau bukan? jadi tepuk dada tanya selera(apala yang budak ni merepek lagi??? ko ni nak citer ke nak merepek ha???) saya nak bercerita...hu3. ok, lalu saya mengambil kunci kereta dengan pantas dan ada kilat(betul ke ayat ni? apa2la kan...) dengan tergopoh gapahnya saya masuk ke dalam kereta lalu memasukkan kunci dan ingin menghidupkan enjin kereta...tapi tak boleh! whats wrong???? hati ni da panas membara sebab ku da terlambat untuk pergi ke rumah makcikku. kenapala kereta ni nak buat hal di saat genting cam ni! saya bukan nak pg genting, tapi kete buat hal di saat genting!(harap bersabar ye, sebab kalau orang yang menghadapi masalah akan bercakap tanpa berfikir). saya menjadi kurang sabar(tuhan je yang tau)...nak dibelasah, bukan manusia, hendak dipukul, duit melayang kalau kemek...lalu ku keluar dari kereta dengan perasaan yang membara...lalu memanggil bapakku..."abah, kete tak bleh start ni!" bapakku kuar dengan tergesa2(bapakku kalau sebut kete je cemasnya lain macam). ayahku bertanya "kenapa tak boleh start pula???" aku menjawabnya dengan mudah dan ringkas, "entah"... lalu bapakku berkata " bak sini kunci, abah try"...lalu aku dengan penuh confident memberi kunci pada bapakku. dan apa yang terjadi seterusnya???????? bapakku merenungku....aku kehairanan??????kenapa?????...laluku bertanya, "kenapa abah tgk kita camtu?"..lalu bapakku menjawab, "habis nak tgk cam mana lagi kalau orang ambil kunci myvi tapi nak hidupkan kete vios????" aku terkesima....what mean by vios????lalu ku menoleh kereta di depanku dengan perlahan-lahan....lalu terkejut!!! bila masa myvi bertukar menjadi vios???????! bapakku bersuara, "lain kali nak naik kete , pandangla betul2 kete apa"...aku terkedu. selalunya aku sentiasa ada jawapan tapi kali ini aku terdiam dan tersentap lalu malu....mmg hampeh diriku ini. lalu ku berkata, "bah izinkan anakmu meminjam kereta...(dengan perasaan malu bersama muka tak tau malu)..." bapakku membenarkannya...alhamdulillah...

p/s:jadi moral of story adalah...cat kereta anda jangan sama dengan cat kete bapak anda(ni bleh jadi moral ke?nak mendapat kepastian tanya ajun...adakah ini bermoral jun???)

sekianla cerita dari budak ini. budak ini dengan keadaan malu yang sedikit ingin berkata, ke bintang! assalamualaikum!

1 comment:

ajuncr7 said...

umi sengal!! wahahaha. moral of the story, jgn salahkan wrne kereta tu..sekian..